Program rozvíjení schopností dětí v Miniškolce Ententýky z.s.
Vývoj fyzických, psychických, poznávacích nebo například řečových schopností je ovlivněn mnoha faktory – dědičností, vnějšími vlivy, ale především působením rodiny a okolí.
Děti v předškolním věku jsou velmi zvídavé, pátrají po příčinách jevů, které vidí v každodenním životě a na dospělých chtějí hlavně vědět PROČ. Paní učitelky v naší soukromé školce Ententýky se dětem věnují každý den a na tuto zároveň jednoduchou i složitou otázku se snaží jednoduše a srozumitelně odpovědět. Zároveň se snaží pomáhat rodičům rozvíjet své ratolesti ve všech oblastech života – v biologické oblasti (dítě a jeho tělo), v psychologické (dítě a jeho psychika), v interpersonální (dítě a ten druhý), v sociálně-kulturní (dítě a společnost) i v environmentální oblasti (dítě a svět).
Dítě se učí své jméno a příjmení, poznávat členy své rodiny. Začíná mluvit gramaticky správně, postupně obohacuje slovní zásobu. Básničkami a písničkami ve školce podporujeme mechanickou paměť.
V raném dětství dochází ke změnám v poznávacích procesech, v citovém a společenském vývoji, ale také ke změnám tělesných a pohybových funkcí. Formou her s dětmi ve školce provádíme dechová cvičení, procvičování a uvolňování těla a především ruky a zápěstí jakožto přípravu pro nácvik grafomotoriky. Nedílnou součástí je pobyt na čerstvém vzduchu, když počasí dovolí. Venku se děti mohou „vyběhat“, vybít dostatek energie a otužovat se.
Nejdůležitější pro každého člověka, a zejména pro děti, je pocit bezpečí a jistoty. Snažíme se rozvíjet zdravé sebevědomí, samostatnost, a učit děti, jak dodržovat základní pravidla chování (navazovat kontakt s jinými dětmi, vznik dětských přátelství, zdvořilostní návyky) a dbát na bezpečnost na silnici, před neznámými lidmi, cizími psy apod.
Nezanedbatelný je také estetický vývoj - hudební, výtvarný či pohybový projev, čímž se rozvijí fantazie, tvořivost, představivost.
Z těchto myšlenek vychází program Miniškolky Ententýky z.s.:
Rozvíjení všech oblastí života
Hrubá motorika: tělocvik, pohybové hry, tanečky
Jemná motorika: stavebnice, skládačky, kostičky, navlékání korálků, práce s papírem, tvorba sezónních výrobků
Paměť: básničky, písničky, říkadla, hádanky
Sociální kontakty: komunikační dovednosti, děti se učí kooperovat, hrát si s dalšími dětmi různých věkových kategorií, prosazovat se, poznávat rodinné vztahy
Kulturní akce: Zoo, výchovné koncerty, (loutkové) divadlo, výstavy
Sportovní aktivity: pohybové aktivity podporující správné držení těla, jóga, cvičení na balonech, učíme se správně dýchat , zlepšování kondice a obratnosti pomocí pohybových her
Umělecké činnosti: fantazie, představivost a tvořivost - výtvarné, dramatické činnosti, hudební aktivity – písničky, hrajeme na jednoduché hudební nástroje
Rozvíjení kognitivních (poznávacích) dovedností
Počítání
Vedení k pozitivnímu přístupu k učení
Vedení k samostatnosti, nezávislosti a odpovědnosti
Environmentální výchova: příroda a svět kolem nás, kde kdo žije, město a vesnice
- jak se chovat v přírodě – co dělat a nedělat v přírodě
- jak se chovat ve městě – krásy a nástrahy velkoměsta, pozor auto
První anglické krůčky
Kurz seznámí děti se základy angličtiny nenásilnou formou hry, zábavných činností (písničky, říkanky, výtvarné, pohybové činnosti) v návaznosti na probíhající učivo dle programu školky.
Děti si výukou angličtiny trénují paměť, myšlení a pozornost, rozvíjejí se tak komunikační kompetence dítěte a formuje se jeho vyjadřování.
Zdravý životní styl
Čokoláda, nebo jablíčko? - správné stravovací návyky
Myjeme si ručičky – správné hygienické návyky
Navštěvujeme se školkou solnou jeskyňku
Otužujeme se
Oblast interpersonální
Dobrý den a na shledanou – jak se správně chovat k ostatním, co je slušné a neslušné
Učím se pomáhat
Mám tě rád, jsem tvůj kamarád
Kdopak má dnes narozeniny? – ve školce slavíme narozeniny každého našeho dítěte, děti si budou navzájem vyrábět dárečky
Pravidelný kontakt s rodiči.